Re: IA-64 vs 686 - och Intel Core 2 Duo

On Friday 13 October 2006 16:42, Fredrik Jonson wrote:

> Intel Core2 duo implementerar EM64T och kör alltså debians AMD64-
> arkitektur. Såvitt jag förstått. Förvirrande? Neeejdå.
>
> Jag kör ubuntu edgy eft på en core2 duo med AMD64-versionen, och
> tänkte bara tillägga att det finns vissa kompatibilitetsproblem
> med java och flash i firefox.
Läs: Varken Sun eller Adobe distribuerar 64-bit plugins för Java resp. Flash.
Man är därför hänvisad till att köra GNU-varianter som tyvärr inte fixar allt
som finns på väven.

> Det funkar för vissa applets, men
> inte alla; till exempel krashar min banks inloggningsapplet.
>
> Det kan vara så att debian bygger firefox för 32-bitar även på
> AMD64, isåfall bör det inte vara några problem, men om de likt
> ubuntu bygger firefox för 64-bitar, så finns däremot såna här
> problem att tänka på. Kan vara ett argument för att stanna på i686
> trots att core 2 duo  har EM64T-stöd.
Annars funkar det bra att fixa en 32-bit chroot i sin amd64 debian/ubuntu och
där installera firefox med Sun Java och Adobe Flash plugins[1][2]

[1] se
https://alioth.debian.org/docman/view.php/30192/21/debian-amd64-howto.html

[2] Åtminstone jag lyckades inte installera paketet flash-plugin-nonfree i min
32-bit chroot. Adobes script är inte heller samarbetsvilligt. Manuellt, dvs
flytta 2(?) libbar till rätt katalog enl readme, funkade däremot ypperligt.

/Anders

--
Anders Nilsson <anders@angsro14.se>
Ängsrovägen 14, SE-218 31 Bunkeflostrand Sweden