Lite OT: cupsd-konfiguration

Hej!

Har ett problem jag stött på i flera distributioner, inte bara debian.

Någon som vet hur jag kan få cupsd på en central server att godkänna
ändring av en skrivares inställningar utan att skicka serverns
root-lösenord okrypterat genom webbläsaren?
Cups-manualens (och googles) lösning att lägga till användaren i cups
systemgrupp och sätta motsvarande option i cupsd.conf tycks i vart
fall inte fungera.
(Har jag en för gammal konfigurationsfil för nyare cupsd?
Online-dokumentationen hänger kanske inte med riktigt.)

Carl-Fredrik
--
Carl-Fredrik Enell (SM2YHP / OH9GNX)

Kaanaanmaantie 6B
FIN-99600 Sodankylä
Finland
URL:	  http://www.is.kiruna.se/~fredrik
Work URL: http://www.sgo.fi/~fredrik
pub  1024D/E3930C6C
Key fingerprint =
6D46 6879 5826 0219 08FC 0F5E 97FD 06D6 E393 0C6C