Re: Modemuppkoppling fungerar inte

> Hej alla Debianer!
> Jag har ett irriterande problem; hemma på landet har jag bara en
> modemuppkoppling och måste därför konfigurera den förstås. Det går
> fint, uppkopplingen fungerar, men jag kommer inte ut på nätet med en
> browser och kan inte hämta min epost heller! Detta händer både i
> Debian Stable och Ubuntu. Varför?
> Vad är det jag missar i dessa system?
> Jag använder wvdial men har också provat med andra även om inte det
> har någon betydelse i sig eftersom jag vet att vwdial kopplar upp sig
> mot servern.

> [...]

1. Om du har problem på länk-nivån:

Se till att ge -v till chat och se till att debug finns i någon av pppd
optionsfiler och skicka sysloggen av uppkopplingen till listan:

T.ex:

  # grep connect  /etc/ppp/peers/provider
  connect "/usr/sbin/chat -v -f /etc/chatscripts/provider"
  # echo debug >> /etc/ppp/peers/provider
  # pon
vänta någon minut eller så
  # poff  # eller ^C
  # egrep -i '(chat|ppp)' /var/log/*

2. Om du har problem på IP-nivån:
 a. pinga peer ip och se om du får något svar
 b. om ok, kolla om din default route pekar på din peer ip, åtgärda
 c. om ok, pinga något ipnr på nätet, här är tre nummer jag brukar prova:
   $ host ftp.sunet.se
   ftp.sunet.se has address 194.71.11.70
   $ host kalle.csb.ki.se
   kalle.csb.ki.se has address 130.237.105.18
   $ host turkos.aspodata.se
   turkos.aspodata.se has address 192.5.36.36
 d. om ok, prova DNS, t.ex.:
   $ host ftp.sunet.se
 e. om ok, prova din webbläsare

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting