Modemuppkoppling fungerar inte

Hej alla Debianer!
Jag har ett irriterande problem; hemma på landet har jag bara en
modemuppkoppling och måste därför konfigurera den förstås. Det går
fint, uppkopplingen fungerar, men jag kommer inte ut på nätet med en
browser och kan inte hämta min epost heller! Detta händer både i
Debian Stable och Ubuntu. Varför?
Vad är det jag missar i dessa system?
Jag använder wvdial men har också provat med andra även om inte det
har någon betydelse i sig eftersom jag vet att vwdial kopplar upp sig
mot servern.

I samma dator har jag också SuSE och Windows XP, där har jag inge
problem med uppkopplingen.

Mvh,
Helgi Örn

--