Re: debianspegel

> Har inte tid eller lust att skriva på engelska just nu så därför postar
> jag hit istället för till -mirror.
>
> Jag kör en liten spegel av debianarkivet - bara i386, amd64 - och nu
> börjar jag får ont om diskutrymme.
> Det känns inte som en vettig väg att exkludera varken amd64 (som är
> pyteliten jämfört med i386) och att utesluta i386 är liksom inte
> möjligt. Min tanke var att man kanske kunde rensa paket som är grymt
> inaktuella, det kanske inte ligger i projektets natur att göra så men
> det spelar inte någon större roll i det här avseendet. Man kan upgradea
> [...]

7GB, då har du väl gott om plats kvar:)

Innan du rensar ska du nog se efter om det gör någon skillnad.

# find /home/ftp/vol1/debian -type f -name \*woody\* |
  xargs stat -c '%s' |
  perl -e '$s=0; while(<>) { $s+=$_; }; print "$s\n";'
925165908

(wc -c verkar räkna konstigt)

Hur man gör beror på, för mirror lägger du till en exclude_patt
och för rsync kan du lägga till en  --exclude-from=fil på kommandoraden
och i filen lägger du till en *woody*.

Det kan finnas anledning att köra woody om du är beroende av gamla
kommersiella program, som helt enkelt beter sig lite konstigt med en
uppdaterad dist.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting