Re: Kapade fält från dpkg

Pelle Nilsson wrote:
"Robert Larsson" <r.larsson@gmx.net> writes:

Körde dpkg -l för att se vilka paket jag hade på servern. Såg så bra ut att jag ville spara det som utskrift och ha i "serverpärmen". Men det är
nåt konstigt när jag redirectar (stdout-) utdatat till skrivare, less eller fil. Fälten klipps av på nåt konstigt sätt.

Jag tror att det egentligen är tvärtom, när du kör dpkg -l direkt på
skärmen klipps raderna av för att få plats i terminalen, så att
information försvinner, men när du riktar om utdatan så kommer allt
med, och då ser det konstigt ut i less eftersom less wrappar för långa
rader till nästa rad. Om det blir likadant vid utskrift så kan du
spara utdatan till en fil och skriva ut filen i något program där du
har möjlighet att minska fontstorleken så att raderna får plats.

/Pelle

Utskrifter med långa rader brukar jag hantera på det här sättet:

a2ps -1 --landscape --chars-per-line=N ... filnamn

där N är antalet bokstäver som skall få plats på en rad, ... står för övriga options (t.ex. val av skrivare) som man vill skicka med, och filnamn är filen man vill skriva ut. Det funkar även att pipe:a in i a2ps. a2ps förminskar fonterna automagiskt så att raderna får plats. Gäller även tvärtom, dvs mycket stora fonter om N väljs liten.

/Michael

Michael Olberg                           <michael.olberg@chalmers.se>
Onsala Space Observatory                       tel: +46-(0)31-7725507
Chalmers University of Technology              fax: +46-(0)31-7725590
S-43992 Onsala, SWEDEN                      mobile: +46-(0)703-319556
----------------- This quote left blank intentionally ---------------