Re: Paket fel

> Hej
>
> Jag har problem med proftpd
>
> Jag kan varken avinstallera, eller ominstallera eller uppgradera mitt system.
>
> Om jag kör apt-get upgrade får jag detta felmeddelande
>
> Förbereder att ersätta proftpd 1.3.0-4 (med .../proftpd_1.3.0-9_i386.deb) ...
> Stopping ftp server: proftpd failed!
> invoke-rc.d: initscript proftpd, action "stop" failed.
> dpkg: varning - gammalt pre-removal-skript returnerade felstatus 1
> dpkg - försöker skript från det nya paketet istället ...
> Stopping ftp server: proftpd failed!
> [...]

Det verkar som om du kör sid eller testing eftersom stable har
version 1.2.10 och då får man räkna med lite strul ibland, ev. kan
det lösa sig genom att vänta en vecka eller så för då kanske det kommit
in ett ny version som löser problemet.

Det första du kan göra är att sätta proftp på hold så att resten av
systemet kan uppdateras.

När det är gjort kan du köra dpkg -r proftpd. Var då lyhörd på ev.
felmeddelanden och rätta till vad den nu klagar på. När det är klart
kan du installera proftpd på nytt.

Eftersom den klagar på att stop inte fungerar kan du prova med att
köra /etc/init.d/proftpd stop och se vad som händer. Dessutom klagar
den på segmenteringsfel --- så vad ska proftpd -t göra.
I princip gäller det att vara lyhörd på felmeddelanden och försöka köra
motsvarande för hand, titta i mansidor mm. så att du kommer närmare
problemet.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting