Re: Paketfel (proftpd prerm misslyckas)

On 2006-06-27 at  8:49, apelsinen@gmail.com wrote:

> Hej
>
> Jag har problem med proftpd
>
> Jag kan varken avinstallera, eller ominstallera eller uppgradera mitt
> system.

Har du provat 'apt-get -f remove proftpd'?

> Om jag kör apt-get upgrade får jag detta felmeddelande
>
> Förbereder att ersätta proftpd 1.3.0-4 (med .../proftpd_1.3.0-9_i386.deb)
> Stopping ftp server: proftpd failed!
> invoke-rc.d: initscript proftpd, action "stop" failed.
> dpkg: varning - gammalt pre-removal-skript returnerade felstatus 1

När paket tas bort från debian körs ett skript, det är detta skript som
verkar ställa till det. Om inget annat fungerar kan du prova att ta bort
skriptet. Det brukar vara ganska ofarligt, oftast används dessa skript
bara för att kolla att programmet inte är igång när filerna tas bort.

Så om inget annat funkar, försök med:
 rm /var/lib/dpkg/info/proftpd.prerm
 apt-get -f remove proftpd

--