Re: Mozillas DPI-hantering helgalen

fre 2006-06-02 klockan 13:14 +0800 skrev Alexander Nordström:
> Betydligt intressantare blir det om man specificerar en egen upplösning.
> Om man anger 150 DPI växer den 10 cm breda rutan 14 cm bred. Om man har
> en skärm som klämmer in fler pixlar per tum så ska Firefox givetvis
> använda fler pixlar för att nå upp till ett visst avstånd, så detta är
> helt riktigt. Vad som däremot är helknasigt är att texten istället
> krymper! Text som ska vara 12 punkter ligger nu närmare 5.
>
> Om man istället ändrar upplösningen till 50 DPI blir resultatet det
> motsatta. Den 10 cm breda rutan krymper till 4,8 cm och 12-punktstexten
> [...]

Intressant! Det är likadant i den version som finns i testing. Epiphany
i testing har inte detta problem. Dessutom inte riktigt vara konsekvent:
såvitt jag kan se påverkas texten i 12 punkter, men inte texten i 20
punkter, i detta exempel:
http://www.student.lu.se/~lak04vlo/dpitest.html.utf8 vilket för mig är
oförklarligt. Ser jag fel?

Om det inte redan finns en bugrapport om detta föreslår jag att du
rapporterar det, eftersom det var du som upptäckte det.

Lite OT: för övrigt hamnar å ovanpå p i "på" när jag öppnar ovanstående
exempel i Firefox. Om ingen annan ser det så är det väl något lokalt
fontrelaterat, om fler ser det så får man väl anta att det också är en
bug. Samma sak syns inte i Epiphany.
--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>