Re: php4 vill installera apache-common, fast jag redan har apache2

Thursday, 27 April 2006 21:23, Martin Leben wrote:

> Det är i och för sig sant. Men frågan varför dpkg -l inte hittar
> någonting php-relaterat över huvud taget kvarstår.

Förmodligen för att dpkg-query söker i din lokala paketdatabas, alltså i
paket som du laddat ner (vilket ofta bara är sådana som man
installerat).

Pröva aptitude search (se /usr/share/doc/aptitude/README),
apt-cache search eller webbgränssnittet på http://packages.debian.org
istället.

Att aktivera autokomplettering i /etc/bash.bashrc gör också att du kan
skriva aptitude install (eller show) php<tab> för att se alla paket som
börjar med php.

--
Alexander Nordström
http://lx.n3.net/