Re: PCMCIA problem

> Hej!
> Normalt borde det ju fungera med ifup, men det gör inte det. När jag
> försöker få liv i kortet (som root) med ifup får jag upp följande:
>
> ~# ifup eth0
> Internet Software Consortium DHCP Client 2.0pl5
> Copyright 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 The Internet Software Consortium.
> All rights reserved.
>
> Please contribute if you find this software useful.
> For info, please visit http://www.isc.org/dhcp-contrib.html
>
> eth0: ERROR while getting interface flags: No such device
> Bind socket to interface: No such device
> [...]

Du har antagligen ingen drivrutin för nätverkskortet laddat.
Du kan kontrollera det genom att se vilka nätverksanslutningar som är
tillgängliga:

 $ cat /proc/net/dev
 Inter-|   Receive                                                |...
  face |bytes    packets errs drop fifo frame compressed multicast|...
     lo:     357       4    0    0    0     0          0         0 ...
   eth0: 2972455   14162    0    0    0     0          0         0 ...
   eth1:       0       0    0    0    0     0          0         0 ...
 $

Som man ser har jag tre nätversksanslutningar tillgängliga: lo, eth0 och
eth1. Du har förmodligen bara lo i din lista.

Stegen för att få igång en nätverksanslutning är att:

1, ladda drivrutin - kan man göra
  . manuellt: modprobe modulnamn
  . automatiskt: med pcmcia-cs eller hotplug
2, sätt ipnummer mm.
  . manuellt: ifconfig ... alt. dhclient eth0
  . automatiskt: ifup alt. i konfigfiler till pcmcia-cs/hotplug

Vet du vilket kort du har och vilken drivrutin i linux som passar
föreslår jag att du gör:

 # modprobe modulnamn
 # ifconfig eth0 192.168.1.22
 # ifconfig

bara för att se om du kan få igång det. Om du är på ett nät där man
måste använda dhcp, kan du fortsätta med:

 # dhclient eth0
vänta
 # host ftp.sunet.se

och se om du får svar.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting