bootproblem: LILO LinuxEBDA big problem

Hej!

Heltplötsligt vägrar Linux att starta, jag får felmeddelandet:
LILO 22.61 Loading LinuxEDBA is big;
kernel setup stack overlaps LILO second stage
.

Jag har försökt med installations-cdn och bootat upp datorn med hjälp av den och sedan hade jag tänkt att installera GRUB (har letat och läst att den skall vara bättre), men jag lyckas inte. Jag såg ett alternativ i installationsmenyn som hette något i stil med "installera GRUB", jag valde det, men då började installationsprogrammet installera en massa annat över min befintliga installation, att byta filrootsystem med piviot_root gick inte heller, device busy.

Jag kan ha sabbat min installation, men jag vill försöka leva vidare med den i alla fall. Det konstiga är att jag inte gjort något för att det skall sluta fungera, det fungerade ena dagen, den andra slutade det fungera; windows xp byttte till engelskt tangentbord, senare samma dag slutade linux att starta, fast det har inget med varandra att göra.

Hur fixar man en linuxinstallation som har pajjat på det här sättet? Finns det någon bra minidistrubition som jag kan använda? Jag har en fungerande kernel, jag behöver bara få en bootloader att använda den.

mvh
Per-Olof