Re: Tid och datum fråga.

Hej, tiden är fortfarande felaktig.

Dendär "/etc/adjtime" fanns på min disk.
(Det gick dock inte att finna ursprungs deb-paket, med apt-file ..)

Jag raderade den.

Men vid nästa uppstart, så existerade den åter!

Med följande innehåll:
  $ cat /etc/adjtime
  0.000000 1144252264 0.000000
  1144252264
  LOCAL

Jag antar att den har med "/usr/sbin/tzconfig", som tillhör paket
"libc6"? (för det är det ända som jag trodde satte klockan)

Min cmos klocka ändras inte numera, som jag satt till lokal tid (och
inte gt-time eller annat). Det underliga är att tiden hoppar fram
2timmar, och ibland 4timmar (inte så säker längre på om den har hoppat
fram 6timmar dock).

Jag googlade och fann att "/etc/adjtime" härrör från något program
"clock", vilket inte finns för dettta systemet.. (vilket tydligen skulle
vara en specialare som ändrade cmos klockan, men den fanns inte.)

--
Mvh, Per Blomqvist
Web: http://phoohb.shellkonto.se