unstable + kde = kass volym?

För ett par dagar sedan gjorde jag en dist-upgrade (gör det normalt dagligen så jag vet vad skit innebär =)), den här gången inträffade något märkligt dock.

Jag har ställt in ljudkällan (mplayer eller amaroK vanligen) på max, kmix visar max på volymen ut. Högtalarna är anslutna med 3,5"-kabel och enheten är satt på max ändå kan jag knappt höra något alls. Må vara musik eller - eh - filmklipp, var ska jag börja leta?

Debian Unstable
Linux 2.6.16
KDE 3.5.2

ljudkchip och sånt har jag ingen pejl på. det är en abit-kaka med onboardchip för ljud behövs närmare detaljer så kan jag leta i manualen antar jag.

--
/brother
http://martin.bagge.nu