Eth0 & eth1 bytt ordning efter uppgradering

Hej!

Jag uppgraderade min etch-burk i går, eftersom kernel 2.6.15
uppgraderades så bootade jag om datorn och då hade helt plötsligt eth0
(internet) och eth1 (lan) bytt plats. Vad är det som avgör vilket
nätverkskort blir tilldelad eth0 och eth1. Går det att tvinga fram att
korten alltid får samma beteckning?
Håller på och kollar lite på att konfigurera samba, någon som har något
tips på en länk till en lättbegriplig sida om hur man konfigurerar samba
, gärna på svenska.

--
Cattle die, kinsmen die, thyself too soon must die,
     but one thing never, I ween, will die,