Re: Fel IP-adress

ons 2006-02-22 klockan 20:03 +0100 skrev Pelle Nilsson:
> Om jag manuellt ställer om IP-adressen till den rätta genom att köra
> "ifconfig eth0 85.224.150.106" så rapporterar ifconfig därefter den
> adressen, och samba börjar funka, men bara tills det är dags att få en
> ny IP-adress så klart. Jag har provat att byta DHCP-klient från dhcp3
> till dhcpcd utan resultat. Nån som förstår vad detta kan bero på?
>
> /Pelle

En chansning... Det finns något som heter zeroconf och som också
tilldelar IP-adresser. Scriptet körs efter att dhclient har körts. Det
finns en bugrapport om att det förstör fungerande inställningar ibland.

Man kan ställa in det så att det bara körs för interfaces som inte har
tilldelats någon IP-adress, FALLBACK sätts till YES i
filen /etc/default/zeroconf.

Det är inte säkert att det är det som orsakar ditt problem, men det
kanske är värt att pröva.
--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>