Re: ordning av nätverksinterfaces

Hej Michael,

Undvik att svara på existerande trådar om frågan inte handlar om det som
tas upp i tråden. Skapa istället en ny tråd. Det är inte tillräckligt
att ändra ärenderaden.

Friday, 17 February 2006 18:19, Michael Olberg wrote:
> Eftersom jag har en del skript från min tidigare installation som
> förväntar sig att airport blir eth1, försökte jag ändra ordningen via
> alias satser i /etc/modutils/alias. Det hjälpte inte.

Som det står i beskrivningen för paketet modutils är det istället
paketet module-init-tools som gäller för 2.6-kärnor. Där tycks den
filen vara ersatt av /etc/modprobe.d/aliases.

Lättast vore nog dock att använda udev och skriva en regel för vad de
olika komponenterna ska kallas. Här är en bra plats att börja:

http://dev-loki.blogspot.com/2005/12/forcing-network-interface-names.html

--
Alexander Nordström
http://lx.n3.net/