Spärra oönskade paket

Då var det dags igen...

apt-get meddelar att det finns en ny fetchmail att
installera. Nu har fetchmail plötsligt blivit beroende
av paketet gettext, som tar runt 5 MB och vill installera
drygt 200 (!) filer på min stackars gamla dator. Bara
för att hämta hem mail :-)   (Vad gör förresten gettext?)

Jag bestämde mig för att inte "bloata" hårddisken
och fortsätter köra min gamla, installerade fetchmail
som fungerar utmärkt.

Finns det något sätt att tala om för apt att jag inte
är intresserad av uppgradera ett visst paket? Kanske
nån konfig-fil där jag kan skriva "ignore updated: fetchmail"
eller liknande?

En annan lösning är visserligen att bryta ut fetchmail
ur apt och köra en egen version vid sidan om.

Eller, kanske finns det rentav bra alternativ? Jag har
kört fetchmail av gammal vana i många år och aldrig
letat efter konkurrrenter. Behöver både POP3 och
IMAP.

--
Robert