Re: Hur ser man storleken på en extern usb2 harddisk

> Detta tyder på att inga partitioner på den externa hårddisken har
> monterats. Dessa borde visas här.

> Ytterligare ett tecken på att de inte är monterade.
>
> Detta visar bara att monteringspunkten existerar, inte att något är
> monterat på densamma. Filerna sparas på den fysiska disk som /media
> ligger på (hda12 i ditt fall).

> Du måste skapa filsystem på de partitioner du skapat om så inte redan är
> gjort. Notera att en partition inte är formatterad bara för att fdisk
> indikerar en viss partitionstyp. För att skapa ett FAT-filsystem kan du
> till exempel använda mkfs.vfat.

> [...]
TACK   åter :)

Jag har usbmount installerat.

Jag skal ha henholdsvis swap, vfat och ext3 filesystem på harddisken.

Vad är skilnaden på /etc/fstab och /etc/mtab.

Hvor skal jag anbringe mount linierne, i fstab eller mtab?
och hur skall dissa se ut?

Hvilket annat partitions program kan jag använde, i stället för fdisk till at
formaterar partitionerne automatisk.

Ursäkta at jag fråger så mycket, men det är svårt at hitta fram vägen i linux.

:-?