RKhunter och gnupg.conf

Körde rkhunter idag på min arbetsstation och den fick för sig att jag har en unsafe ownership på gpg.conf

gpg: WARNING: unsafe ownership on configuration file `/home/brother/.gnupg/gpg.conf'

Nu är det inte hela världen i den här installationen men av nyfikenhet så kollade jag hur ägarskapet och rättigheterna såg ut och resultatet förbryllar mig något.

-rw------- 1 brother brother 8106 Nov 20 13:15 /home/brother/.gnupg/gpg.conf

det finns bara två konton på burken, root och brother, utöver servicekonton. varför gnäller rkhunter? vad jag kan se av mina googleturer så är jag inte ensam om den här varningen men ingen ger några råd som diffar mot min inställning. resten av innehållet i katalogen är förvisso lärbart av övriga användare i burken, kan det möjligen vara skillnader mellan gpg.conf och övriga filer som den reagerar på?

--
/brother
http://martin.bagge.nu