Re: fråga angående funktionen strerror_r

On Wed, 4 Jan 2006 20:49:44 +0100
Håkan Kvist <hagar@df.lth.se> wrote:

> Hej, jag satt och kodade hemma på min kammre och tänkte använda
> funktionen strerror_r (debian stable).
[CUT]
> Gräver man vidare och tittar i /usr/include/string.h så ser man att
> bara den gamla GNU-definitionen defineras, dvs den som är osolete.
>
> Ska man tolka det som en bugg i distributionen?

Du får den nya genom att inkludera define'n som iaf nämns i min
manpage, och även i header-filen men då som en flagga till kompilatorn.

#define _XOPEN_SOURCE 600
#include <string.h>

Detta fixades i glibc 2.3.5-3, och kan läsas om på

Nu ser jag iofs att stable använder glibc 2.3.2.ds1-22, så där finns
kanske bara GNU-varianten som returnerar char*

/Reine