vem rår over root ?

hej
kan nån hjälpa mig att begripa en obegripbar
(o)funktion i bl.a Mepis .. men finns också i kanotix och
ark .. altså ..
när jag loggar in som användare och därefter mountar en
scsi eller pcmciadisk som jag vid ex. förra inlogningen
har kopierat data till så har jag plötsligt inte skrivrättigheter till dem .
OK jag loggar mig in som root för att ändra rättigheter
så att alla ska kunna skriva dill dem. Men men "ikke sa nikke"
den lilla rutan säger " could not change permissions for /denfilen/ jag ville ändra när jag försöker.. Spelar ingen roll om jag försöker från kommandorad
eller annan browser de e tji i alla fall.
och sen plötsligt efter att jag mountat på alla olika sätt
och fullständigt tappat räkningen på hur jag gjort så
kommer jag åt diskarna för en kort stund under denna inloggning.
Vid nästa inloggning är vi tillbaka på ruta ett igen
altså utan skrivrättigheter mot diskarna
har under många år till och från råkat ut för detta men aldrig förstått varför. Jag tycker att när jag är "su" så är jag chefen ..
men ikke .

kan nån ge mig ett tips var jag skall titta nånstans för att få tips om vad jag gör för fel. Eller vem bestämmer över "root"
tack på förhand
gert

gert karlsson