Re: Hur använder man macro programmet m4

Niels Larsen <niel@telia.com> writes:

> Någon som vet, hur man använder m4 macro programmet.
> Jag använder sarge 2.6.
> ********
> ~$ m4 define(`foo', `Hello world.')
> bash: syntax error near unexpected token `('

Här är det ju redan bash (ditt skal) som klagar, så m4 körs aldrig
öht. Tecknen ( ` och ' måste skyddas från skalet. Men m4 verkar ändå
inte vara gjort för att köras på detta sätt, define-raden ska antingen
ligga i själva text-filen som ska processas eller så kan man ange
makrona på kommandoraden så här:

m4 -Dfoo='Hello world' FIL

där FIL är filen som ska processas. Apostroferna i mitt exempel behövs
bara för att skydda mellanslaget från skalet.

/Pelle