Re: Mardröm

> Aj.
>
> Man skall inte redigera filen /etc/passwd förhand.

Det finns ingen sådan regel, men man måste givetvis veta vad man gör.
I dagens system hänger passwd och shadow ihop så man får uppdatera båda
eller köra shadowconfig off/on före och efter, dito med group och
gshadow.

Själva poängen med passwd och textfilerna i unix är att man kan göra
det för hand och att det inte är speciellt svårt.

> Skulle jag varit dig skulle jag försökt:
>
> - redigera tillbaka "etc/passwd" filen (med något program från Windows).
>
> - Eller Tobacks, installera om hela systemet (rädda vad som räddas kan,
> från Windows först dock)..
>
> O evolution finns i debian-sarge. Dessa Gnome programen brukar ha
> stökiga dependens, tycker jag.

Hon gjorde det enklaste och smartaste, varför föreslår du att man
installera om hela systemet. Bättre är att fråga på nätet och spara
en massa arbete.

> Mvh, Per Blomqvist

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting