Re: debian dists, exp->unstable?

onsdag 14 december 2005 12:54 skrev Daniel Nylander:

> Vet inte vilken nivå du ligger på men har du provat pakethanterarna
> Aptitude och/eller Synaptic?
> Jag har precis översatt båda till svenska så att nybörjare (och
> avancerade) användare kanske förstår mer om funktionerna i apt.

Jag vet inte heller riktigt vilken nivå jag ligger på :-) Att lära sig allt om
debian verkar vara omöjligt, speciellt som det är ett "moving target".
Pakethanteringen är väl främsta orsaken jag använder debian, men de
användarvänliga pakethanteringsprogram som finns i debian har jag aldrig
lyckats komma på god fot med. Jag gör allt med apt-get, apt-cache osv., samt
lite dpkg när det behövs. (Har nyligen hittat dglob. Ett jättefint kommando
gömt i debian)

Jag försöker hitta något bra GUI-program för pakethantering, men har inte
lyckats ännu. synaptic provade jag nyligen, men raderade det. Ok, jag
installerade det just nu igen för att komma ihåg varför. Ett jättefint
program för att välja ut ett programpaket som man vill installera och för att
se vad som finns, men hur installerar man med det? Det finns ju ingen knapp
för det. Är det tänkt för nybörjare borde det iallafall ara såpass logiskt
att man lätt kan lista ut hur man ska installera ett paket utan att behöva
läsa svårläsliga hjälpfiler. Radering blir det igen. (Jo, jag kan säkert
lista ut hur man ska göra det, men jag vill att ett program ska vara
lättanvänt och logiskt. Annars går det ju fortare att göra det vid
kommando-prompten)

Bäst av programmen hittills tycker jag faktiskt kpackage är, men det är en
sådan total minnes-hog och så långsamt att det därmed blir oanvändbart.

Karolina