Re: Real audio, skärmupplösning mm

Per-Erik Marklund wrote:
Hej!

Några frågor från en nybörjare:

1 )Jag vill kunna lyssna på Sveriges Radios webradio. För att göra det
behövs antingen realaudio eller windows media player.
a) Jag har nu laddat hem realaudio från realaudio.com, men undrar hur
jag lämpligast gör för att installera programmet? Går det att koppla en
mapp till aptitude, att lägga in en sökväg i apt-sourcelist och fixa det
den vägen? Eller kan man installera programmet med hjälp av ett
linux-kommando i terminalläge?

Enklare vore att installera paketet "helix-player"

b) Finns det andra alternativa Ja, program som klarar av denna form av
streaming media?

2. Finns det någon mera utförlig beskrivning/tips på vettiga
insticksprogram till t.ex. Mozilla som gör att man kan visa bilder
bifogade till e-postmeddelanden?

Jag kör firefox som browser och läser epost m.h.a.
mozilla-thunderbird, som visar bifigade bilder

3. Finns det någon beskrivning på bra program för bildhantering, d.v.s.
där man kan manipulera  digitala bilder, typ photoshop etc.

apt-get install gimp
apt-get install gimp-manual

4. Finns det någonstans tips på bra program för en vanlig
skrivbordsdator miljö, för hantering av ljud, bild etc? Jag kör
openoffice, eftersom det fanns med på debian-spegeln.

5. Hur kan man ändra skärmupplösningen? Jag kör KDE och där kommer det
bara upp två alternativ, 600x400, 800x600. Jag skulle vilja ändra så att
det åtminstone gick att ha 1028 upplösning. Jag antar att man kan köra
något kommando i terminal-läge för att köra någon del av
installationsprogrammet för att fixa detta, eller ändra i någon fil. Jag
tror att datorn har ett i815 chipset.

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Tacksam för den hjälp jag kan få!

mvh