Re: Debian GNU/Linux och Minolta Dynax 5d

On 2005-10-09, 17:21, Simon Kagstrom wrote:
> Hej!
>
> Lite off-topic, men jag går i lite funderingar om att köpa en digitalkamera,
> en Konica-Minolta Dynax 5d, och funderar om någon av er har erfarenhet av att
> använda en sådan med Debian Sarge. Det verkar som om det skall gå att hantera
> RAW-formatet (med mrwtoppm- och dcraw-paketen), men jag funderar lite på hur
> överföringen av bilder fungerar. Beter sig kameran som ett USB-minne när man
> kopplar den till datorn, eller används något egenpåhittat format? Det är klart
> att det går att plocka ut CompactFlash-kortet och överföra allt den vägen, men
> [...]

Svarar återigen på mitt eget mail.

Jag har köpt en dylikt nu, och mycket riktigt fungerade den utmärkt att
montera som "USB mass storage". Bara att montera och kopiera över
saker. Däremot ville inte digikam starta av någon anledning. Klagade först
över ändrad "locale" och sedan hände inget. Nästa gång jag startade datorn så
klagade den fortfarande på locale:n, men startade åtminstone
efteråt. Nåja, får kolla mer på det sedan.

Söker man efter linux dynax 5d på google så kommer den här tråden mycket högt
upp, så:

Yes, Dynax 5d can be mounted as a usb memory under Debian GNU/Linux.

(ursäkta :-))

--
// Simon