Re: Hantering av wlan i Debian

On 2005-10-12, 20:07, Simon Kagstrom wrote:
> Hej alla!
>
> Tänkte fråga lite hur ni hanterar wlan/wifi i Debian. Mitt problem är inte att
> det inte fungerar, utan hur man på ett smidigt sätt byter nät och så. Just nu
> använder jag det ganska halvtaskiga sättet att editera /etc/network/interfaces
> när jag skall byta nät, men jag hade gärna haft något smidigare sätt att göra
> det som samtidigt kan komma ihåg wep-nycklar och liknande.
>
> Grafiskt gränssnitt är inte nödvändigt, men jag hade trivts i ett
> cursesgränssnitt. Några tips?

Tänkte bara kommentera min gamla fråga.

Det slutade (?) med att jag valde whereami-paketet, som visade sig vara ett
ganska bekvämt, skriptbaserat, sätt att hantera nätverksanslutningar på en
laptop. WLAN-delen hanteras med (/etc/whereami/detect.conf

if wlan
    testap prinsgatan18,MY_PWD     dhcp,home
    testap BTHWLL,s:MY_PWD2        dhcp,work
    testap BTH                     dhcp
  # # If there's anything there at all, try and DHCP off it
    testap      .+                 dhcp
  # # And if there isn't, we will indicate that.
    notat                          wlan,dhcp
fi

här kollas alltså först om det finns en hemma-accesspunkt och WEP-nyckeln
passar dit (i så fall är jag hemma!), sedan jobbet och slutligen om det finns
någon "öppen" accesspunkt.

Detta fungerar i de flesta fall (trådat nätverk hanteras på samma sätt), och
jag behöver bara köra

# whereami

för att konfigurera nätverket, om det finns något tillgängligt.

Tack för tipsen annars!
--
// Simon