Vad för user/group (rättigheter) på system mappar etc? Hade nån konstig crash...

När jag kom hem idag hade det mesta häng sig på datorn... Fick resetta
burken och när den bootade om så var det väldigt mycket som var trasigt
som jag då valde å fixa till.
Men nu efteråt så har jag märkt att väldigt många kataloger har fått
andra ägare...

tex så har hela /var/spool ink underkataloger bytt ägare och grupp lp.

Någon som kan ha någon idé om vad som kan ha hänt? :) Och någon som kan
hjälpa mig tala om vad /var å underkataloger etc har för user och group
som default?
Jag kör just nu Debian 3.1 Sarge...

Tack på förhand