Re: ip-paketförluster, vad är normalt?

Erik Sjölund said:
> Jag misstänker att ip-paketförluster kan vara orsaken. Här nedan ser vi
> raden

Mycket troligt.

>    "RX packets:254911 errors:5125 dropped:0 overruns:0 frame:5125"
>
> Hur stor andel errors kan man förvänta sig?

Som övriga i tråden noterat, ganska mycket färre, och normalt sett nära noll.

Själv har jag
RX packets:325979720 errors:0 dropped:0 overruns:377 frame:0
på 134 dagars uptime.

Frågan är var felen uppstår, på kabelnätet (som man kan anta upplever
störningar pga användande för tv-bild etc) eller på ethernet-sidan.

Får du meddelanden i kärnloggen som kan vara till felsökningshjälp (t.ex.
dmesg|tail)?

Agerar ditt kabelmodem NAT? Denna borde isåfall verifiera IP/TCP checksum
innan adress/portar "översätts", och då kasta trasiga paket. Ditt
nätverkskort borde alltså inte se dessa.

Det skulle kunna vara lite glapp i kontakterna. Prova att byta
nätverkssladd eller ryck lite i den i modemet. Det kan också vara problem
med själva kabelmodemet; T.ex.
[http://citeseer.ist.psu.edu/stone00when.html] noterar
att minnesproblem är vanliga orsaker till korrupta checksummor.

Om inte annat får du ta och prova min TCP modifikation TCP-L som hanterar
trasiga paket :) - http://www.cs.kau.se/~alfs/tcpl-ist-summit.pdf

Mvh,
 Stefan