installationsproblem XFree86

Jag har efter många försök så gott som lyckats installera Debian och de paket
som när man kör base-config finns under "gruppen" Desktop Environment på min PPC
laptop. ett problem jag stötte på var att jag skulle ange BusID för mitt
grafikkort, men sedan jag tagit reda på detta har jag inte blivit tillfrågad
igen, trots att jag prövat att göra om hela installationen igen. Nu har jag inte
stött på någonting som indikerar några direkta problem.

men till det riktiga problemet, när jag nu startar så ersätts login-prompten med
en svart ruta (jag tror att den startar gdm, och det är gdm som gör detta, men
jag har ingen riktig aning) som sedan blir omväxlande röd, sedan grön följt av
blå och vit för att sedan (möjligen via någon grå) börja om från början igen.
vad i hela friden är detta? och varför gör den så?

mvh
/stefan