Re: Program som inte startar

Sebastian Göhn wrote:

Hej listan!

Jag har ett underligt problem med installationsprogrammet för ATIs drivisar. Filen som man ska köra startar inte. bash säger "Filen eller katalogen finns inte" fast den visst finns. Det hjälper inte att flytta eller byta namn på den.

Det enda som jag kan komma på som orsak till det här är att det skulle vara någon sorts konflikt mellan UTF-8 och ISO-8859-1 (eller vad dom heter). Vad kan det annars vara?

M.v.h. Sebastian

Det kan vara ett problem med dos/unix radslut om det är ett script som börjar med hash-bang (första raden är något i stil med #!/bin/sh). Man får detta konstiga felmeddelande eftersom kärnan då försöker ladda /bin/sh^M (alltså en fil vars namn innehåller en carriage return) för att tolka programmet och den filen finns inte. Att omvandla från dos till unix radslut lämnas som en övning till den intresserade läsaren (tips */http://www.technocage.com/~caskey/dos2unix/ )/* <http://www.google.com/search?hl=en&c2coff=1&q=carriage+return&spell=1>

/jp