Re: ndiswrapper och Broadcom

Janne Gustafsson wrote:
> Hej Torbjörn!

Hej igen!

> Tack för ditt svar!
> Jag installerar ndiswrapper genom att bygga från
> källkoden, då installeras user tool binären
> ndiswrapper
> samt modulen ndiswrapper. Dom andra user tools:en för
> att konfigurera wlan-interfacet är inte beroende av
> ndiswrapper-version mig veterligen.
> Däremot har ju ndiswrapper, iom att funktionen delvis
> implementeras som en modul, ett beroende mot
> kernel-version. Det man också kan dribbla med är
> version av windows-driver enligt:
> http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

Okej, du valde source. Det beror lite på vad du menar med "de andra"
user toolsen. Du har ju en tool som heter 'ndiswrapper' vilken tar hand
om hur sys resp inf filen skall hanteras, men sen är där en annan
(loadndis eller något sådant) som ligger i /sbin vilken laddar in sys
filen i minnet. Det är den sistnämda som måste matcha kernel modulen.

> Jag har sökt på lspci utskriften för mitt bcm-kort:
> 0000:02:03.0 Network controller: Broadcom Corporation
> BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03)

Låter ungefär som mitt kort. Heter kortet möjligtvis TrueMobile 1300
enligt Dell?

> och då hittat en windows-driver som jag nu försöker
> använda. Dock använde jag en annan när jag lekte med
> ndiswrapper-0.10 och 2.6.8 för ett år sedan.
> Doch funkar ingen av dom på 2.6.12 men på 2.6.8 och
> ndiswrapper-0.10 och dom tidigare windows-drivisarna
> funkar det klockrent!
>
> När kärnan hänger sig är det ibland direkt efter
> modprobe, men på ndiswrapper-1.0 kan jag surfa c.a.
> 30 s innan det är dags att trycka p on/p off :-(
> På ndiswrapper-1.5 funkar det dock att modproba men
> sedan får jag tyvärr ingen kontakt med APn :-(

Jag har inget annat förslag än att verifiera att det verkligen är rätt
version av toolsen, helst av allt skall du tabort allt som heter
ndiswrapper innan du lägger in den nya så det inte är något annat som
ligger kvar och stör. Du bör även "installera om" drivaren. Detta gör du
lämpligast genom att kopiera /etc/ndiswrapper/*/*.{inf,sys}  till ett
annat stället, tex /root och därefter tabort /etc/ndiswrapper och åter
igen köra ndiswrapper -i ...

> Jag har full förståelse för att du inte vill börja
> testa på ditt system, kanske någon annan har försökt?
> Annars är det väl bara att investera i ett nytt
> WLan-kort, trist dock att inte kunna använda det
> inbyggda med Broascom har tydligen inte släppt specen
> på hur HW fungerar, därav finns inga native drivers.

Tro mig, de var inte ens intresserade av att hjälpa till med
ndiswrapper-projektet och då är de i min mening inte alls intresserade
för Linux användare som kunder heller.

- --
  .''`. Torbjörn Svensson, azoff (at) se (dot) linux (dot) org
 : :' : 7EB9 2DC5 61AE DAB5 7099  BAC6 798E E39A DBDB 0CFD
 `. `'  http://azoff.homeip.net | http://azoff.tty0.org
   `--  http://se.linux.org