Re: hotplug+udev+usb-ansluten digitalkamera

On Fri, 21 Oct 2005 23:36:34 +0200
Bjorn Wiren <noplacelike@home.se> wrote:

> Låter bekant, fast det var ett tag sedan...
>
> Har för mig att det är så här: det tycks behövas skrivrättighet på
> usb-porten, även om man bara ska ladda upp bilder - åtminstone kräver
> gphoto2 som jag använder det. Default sätter hotplug bara upp
> usb-portens skrivrättighet för root, men via ett extra-script kan man
> göra lite vad man vill - t. ex. sätta en lämplig grupp och ge den
> skrivrättighet. Och varför inte också dra igång tankningsprogrammet?
>
> I min installation heter scriptet "usbcam" och ska ligga i
> /etc/hotplug/usb. Det är snarlikt det du hittade på
> [...]

Jag har provat lite mer nu och jag tycker det verkar vara någon bugg i systemet. När jag bootar datorn med kameran påslagen, hittas kameran och jag kan komma åt den som användare. Om jag därefter stänger av kameran, och omedelbart efteråt slår på den, blir den otillgänglig. Kör jag "dmesg" ser jag att kameran försvunnit, och kommit åter (när jag slagit på den igen), nu med ett nytt och högre nummer. Kanske är det ökningen av numret som gör att gtkam inte hittar kameran längre? Jag får i stort sett identiskt beteende med gphoto2.