Tips för nyinstallation av server

Hejsan

Jag är nästan helt ny användare av Debian/Linux och ska installera en server för första gången. Skulle gärna vilja ha lite tips/råd om vad som funkar bra och vad man ska tänka på.

Jag har tänkt mig följande:

  • SFTP-server (Open SSH) – har förstått att detta är ett bra alternativ till vanlig ftp server.
  • Web-server (Apache) – Vet inte så mkt om denna, har aldrig haft en webserver innan. Tar gärna tips om alternativ samt vilken version som funkar bäst.
  • PHP-server – Kan inte så mkt om denna heller, så jag tar gärna liknande tips som ovan.
  • Behöver X-windows men vet inte vilken x-server som funkar bäst, XOrg el xfree86?

Jag har en pentium 2, 450 med ett nvidia 16mb grafikkort, så jag tror inte det blir något problem med hårdvara (gammalt skit : ) )…

/Tompa