Re: hotplug+udev+usb-ansluten digitalkamera

kringla <kringla@home.se> writes:

> Jag försöker ordna så mina användare kan ansluta en digitalkamera
> och tanka över sina bilder.  Jag kör udev+hotplug och det går att
> tanka över bilder om man kör gtkam som root, men inte som användare.
> Jag har lagt de användare som skall kunna komma åt kameran i gruppen
> "camera" (och loggat ut/in).
>
> Vet någon vad jag ska göra (förutom att googla och läsa
> manualen). Har kollat på:
> http://www.linuxquestions.org/questions/history/367435 och problemet
> låter som mitt, men lösningen fungerar inte hos mig + att det känns
> [...]

Låter bekant, fast det var ett tag sedan...

Har för mig att det är så här: det tycks behövas skrivrättighet på
usb-porten, även om man bara ska ladda upp bilder - åtminstone kräver
gphoto2 som jag använder det. Default sätter hotplug bara upp
usb-portens skrivrättighet för root, men via ett extra-script kan man
göra lite vad man vill - t. ex. sätta en lämplig grupp och ge den
skrivrättighet. Och varför inte också dra igång tankningsprogrammet?

I min installation heter scriptet "usbcam" och ska ligga i
/etc/hotplug/usb. Det är snarlikt det du hittade på
"linuxquestions". Om jag minns rätt kunde jag se klagomål i sysloggen
på att scriptet inte hittades, innan jag fick det på plats. Nu kan jag
för mitt liv inte minnas var jag hittade mallen för scriptet nånstans
- det borde varit i någon exempelsamling i hotplug-paketet. Annars kan
du ju ta det från "linuxquestions" (justera gruppnamnet).

Själva kopplingen till detta script från hotplugdemonen går såvitt jag
förstår via /etc/hotplug/usb.usermap.

Mvh
--
Björn Wirén

PS "udev" vet jag inget om - jag klarar mig bra utan det.