Re: Re: dpkg --purge på alla icke installerade paket?

dpkg-query --show --showformat='${Status} ${Package}\n' \
| grep ^deinstall | cut -f4 | xargs dpkg -P

Se till att inte nyligen ha installerat nya eller updaterade program.
Reboota först. Jag tror (tro är att inte veta) det var det som gjorde
att jag fick installera om mitt system eftersom massor av nyttiga
program försvann, bl.a. blev jag utan kontakt med cyberrymden och
kunde inte fixa tillbaka det som raderades. På en annan dator utan
nyinstallerade program funkade det perfekt.

Jag har inte skrivit kommandot själv utan snott rakt av ur
http://debiansystem.info. Köp den boken så behöver ni aldrig fråga
något mer.
Boken kommer till Sverige vecka 44 enligt
http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=1593270690, men då med ett
fult omslag. För den som inte kan vänta kan den köpas hos t.ex
http://comcol.nl/detail/55903.htm för 63.40 euro inkl. allt. Har man
inte betal- kreditkort kan man betala i förskott på deras bankkonto.

lite välförtjänt reklam :-)

Magnus Berg