Hantering av wlan i Debian

Hej alla!

Tänkte fråga lite hur ni hanterar wlan/wifi i Debian. Mitt problem är inte att
det inte fungerar, utan hur man på ett smidigt sätt byter nät och så. Just nu
använder jag det ganska halvtaskiga sättet att editera /etc/network/interfaces
när jag skall byta nät, men jag hade gärna haft något smidigare sätt att göra
det som samtidigt kan komma ihåg wep-nycklar och liknande.

Grafiskt gränssnitt är inte nödvändigt, men jag hade trivts i ett
cursesgränssnitt. Några tips?

// Simon