Re: Debian GNU/Linux och Minolta Dynax 5d

sön 2005-10-09 klockan 17:21 +0200 skrev Simon Kagstrom:
> Hej!
>
> Lite off-topic, men jag går i lite funderingar om att köpa en digitalkamera,
> en Konica-Minolta Dynax 5d, och funderar om någon av er har erfarenhet av att
> använda en sådan med Debian Sarge. Det verkar som om det skall gå att hantera
> RAW-formatet (med mrwtoppm- och dcraw-paketen), men jag funderar lite på hur
> överföringen av bilder fungerar. Beter sig kameran som ett USB-minne när man
> kopplar den till datorn, eller används något egenpåhittat format? Det är klart
> att det går att plocka ut CompactFlash-kortet och överföra allt den vägen, men
> [...]

Jag provade med en annan Minoltakamera en gång, men minns tyvärr inte
modellen. Den betedde sig som en SCSI-hårddisk kopplad till USB-porten,
och behövde därför drivrutiner för både USB och SCSI, samt för FAT  och
codepage 437. Dessa finns nog i standardkernlarna. Den automountade utan
problem i GNOME när den kopplades in - när jag väl hade kommit på vilka
drivrutiner som behövdes, vill säga.
--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>