Debian GNU/Linux och Minolta Dynax 5d

Hej!

Lite off-topic, men jag går i lite funderingar om att köpa en digitalkamera,
en Konica-Minolta Dynax 5d, och funderar om någon av er har erfarenhet av att
använda en sådan med Debian Sarge. Det verkar som om det skall gå att hantera
RAW-formatet (med mrwtoppm- och dcraw-paketen), men jag funderar lite på hur
överföringen av bilder fungerar. Beter sig kameran som ett USB-minne när man
kopplar den till datorn, eller används något egenpåhittat format? Det är klart
att det går att plocka ut CompactFlash-kortet och överföra allt den vägen, men
det vore smidigt om det gick att göra utan att gå den vägen.

Någon som vet?

// Simon