Re: [ot]liten linux dist

On 2005-09-27, 22:17, Jonas Zetterberg wrote:
> Tjosan.
>
> Vet inte om det hjälper, men om du kör med cramfs (alt. annat packande
> filsystem) så kan du lätt använda debian till att köra debian på 50MB).
>
> Det är ganska enkelt att göra en "egen" dist från debian med cramfs alt
> packa root-disken med bzip2 eller gz. Enda problemet är att det är
> mycket svårt att spara ändringar, men har man ett som väl är uppe så.

Instammer, aven om det kan vara lite jobb att ordna distributionen sjalv
:-). For de som hur som helst gar i sadana tankar vill jag bara tipsa om
unionfs, som kan anvandas tillsammans med cramfs for att fa en komprimerad
partion skrivbar (genom att montera en ext2/ext3-partition ovanpa
cramfs-partitionen).

Jag anvande det sjalv for att fa plats med Debian/Sarge pa ett 128MB
CompactFlash-kort for att kora pa en Psion 5MX Pro (se www.openpsion.org). Den
okomprimerade diskimage:n var pa omkring 250MB, medan den komprimerade gick
att fa in pa drygt 100MB - med andra ord lite plats over for hemkataloger
osv. Pa den platsen ryms bash, ssh, X och en del program, men dokumentation,
manualer och dylikt ar borttagna.

Sa med lite pillande gar det att fa ner aven "standarddebian" till riktigt
anstandig storlek.

// Simon