Re: Shuttle Zen (ST62K) och GNU/Linux

On Mon, Sep 26, 2005 at 11:01:02AM +0200, oeoe@handgranat.org wrote:

> * Hårddisk (ska man köpa någon Maxtor med FDB eller? de sägs vara tysta)
> * DVD-brännare

Gällande hårddiskar så kan jag rekommendera både Samsung Spinpoint och
Seagate Barracuda, dock skall de senare modellerna av Barracudorna
blivit lite mer högljudda. Båda dessa diskar är svåra att höra att de
öht är på när de bara står och spinner, man slipper alltså det
högfrekventa vinande ljudet. Dock hör man när de läser/skriver, men
det är ju mer ett knattrande ljud som inte är lika irriterande.

Om DVD-brännare vet jag inte så mycket mer än att den jag köpte senast
och hade i burken som diskuterades innan ( NEC ND-3520, med en liten
reservation för modellnr då jag inte har den här) så är vibrationer
och ljudnivån inte störande vid bränning (16x). Dock börjar burken
vibrera ganska bra om den får läsa skivor i full hastighet. Jag
hittade dock ett Windows-program (CD Speed [1]) där man kunde begränsa
hastigheten, då kunde man hitta ett bra vibrations/prestanda-läge.
Tror säkert motsvarande går att göra under Linux, dock har jag ingen
aning om hur då jag inte haft behov av att göra det där. Någon annan
som har några idéer kanske?

Annars kan jag rekommendera http://www.silentpcreview.com i allmänhet
då de har gott om bra info om byggande av tystare burkar. Byggde en
mycket tyst AMD64-maskin med deras hjälp för ett tag sedan och jag
blev mycket nöjd. Kan ju ta den berättelsen privat om du är
intresserad av mer tips i så fall.

Referenser:
[1] http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,22854,00.asp

--