Re: Shuttle Zen (ST62K) och GNU/Linux

Hej

On Sun, Sep 25, 2005 at 09:52:33PM +0200, oeoe@handgranat.org wrote:
> God kväll, allihopa.
>
> Jag undrar om det är någon som har erfarenhet (positiv eller negativ) av
> Shuttles barebone Zen (ST62k, that is)  med GNU/Linux. Efter lite
> googlande så förstår man att det verkar funka, folk kör alla möjliga
> Linux-distar på den. Men ville ändå kolla om någon annan har några tankar
> om denna dator.
>
> Den verkar tyst och har en lagom storlek. Jag spelar inte eller har
> specialbehov av feta grafikkort, så avsaknaden av AGP-port är helt OK för
> mig. Dessutom är den lite billigare än andra fetare Shuttle-datorer.

Min erfarenhet av den är att den typen av låda _inte_ är tyst och vill
man ha liten storlek så finns det mycket mindre. Köra linux på dem går
dock alldeles utmärkt då moderkortet har ganska så standardkomponenter.

Det var dock lite drygt ett år sedan jag såg en sådan med linux på
senast (Debian dock).

Min erfarenhet är följande:
* Liten låda -> högt (och högfrekvent) ljud
* Stor låda -> lägre ljud

Vill du ha tyst dator rekommenderar jag någon Mini-ITX låda med
en processor som inte behöver fläkt. Över 1000MHz kommer du dock
inte upp i om du vill ha något sådant.

// Mvh Ola