Re: Boota med enbart firewire-disk

Den Må, 2005-09-05, 10:22 skrev Arvid Rosén:
> Hej!
> Jag har ett mini-itx-moderkort av typen VIA Epia-M.
> Jag tänkte använda detta utan någon intern hårddisk och bara köra med en
> extern firewire-disk. Frågan är dock hur jag ska boota denna maskin.
> Vad jag vet, så går det inte att boota direkt från en extern firewire-disk
> -- rätta mig gärna om jag har fel!
> Ett annat alternativ är att försöka boota via ett USB-minne eller en
> CF-disk med adapter. Frågan är bara hur jag gör det på enklaste sätt. Jag
> vill ju att root-filsystemet ska ligga på firewire-disken.
> [...]

Hej alla!
Tack för svar och bra länkar!

Jag har lyckats lösa problemet och tänkte bara berätta hur.
Jag rotade fram ett Compact Flash-kort på 32MB samt en CF-IDE-adapter.
CF-kortet formaterades som ext2 varefter jag installerade grub på kortet
och markerade partitionen som bootbar.
Därefter läste jag på lite om mkinitrd och lyckades göra en ramdisk som
började med att ladda lite firewire- samt scsi-moduler innan den fortsatte
med att montera root.
Jag testat att boota lite från CF-kortet och det funkade fint. Det sista
jag gjorde var att stänga av så mycket som möjligt i datorn för att sedan
kopiera över allt från den gamla root-disken till den nya firewire-disken.
Därefter ändrade jag root-enhet i grubs menu.lst så att den pekade på
/dev/sda1 (firewire-disken). Även /etc/fstab ändrades så att root låg på
/dev/sda1.

Efter reboot funkade allt och de gamla ide-diskarna används inte alls.

/Arvid