Boota med enbart firewire-disk

Hej!
Jag har ett mini-itx-moderkort av typen VIA Epia-M.
Jag tänkte använda detta utan någon intern hårddisk och bara köra med en
extern firewire-disk. Frågan är dock hur jag ska boota denna maskin.
Vad jag vet, så går det inte att boota direkt från en extern firewire-disk
-- rätta mig gärna om jag har fel!
Ett annat alternativ är att försöka boota via ett USB-minne eller en
CF-disk med adapter. Frågan är bara hur jag gör det på enklaste sätt. Jag
vill ju att root-filsystemet ska ligga på firewire-disken.
Jag antar att jag behöver fixa någon sorts ramdisk med firewire-modulerna,
och sedan läsa in dessa och ladda root-filsystemet. Jag har ingen aning om
hur man gör detta. Är det någon som har lite tips eller vet något program
som kan hjälpa mig?

/Arvid