Re: [Fwd: localhost.localdomain fre 2 sep 2005 16.02.02 Security Events]

On 2005-09-02, 16:14, Vincent Lönngren wrote:

> Jobbigt, det händer ju cirka 1 gång/dygn. Kan man automatisera
> anmälandet på något sätt? Hur dåligt är det att helt enkelt ignorera
> det? Om det är ett virus så bryr jag mig ju inte så väldigt mycket om
> det.

Savitt jag forstar ar det maskar som forokar sig via "dictionary"-attacker mot
ssh. Jag har ocksa rakat ut for dessa attacker och helt enkelt stangt
ssh-porten for uppkopplingar fran stallen jag inte litar pa (egentligen finns
det ju sallan nagon anledning att ha den oppen mot HELA varlden).

debian-administration.org (utmarkt sida!) har ett par artiklar om hur man
skyddar sig mot dylika attacker, se

http://www.debian-administration.org/articles/187

och

http://www.debian-administration.org/articles/87