Re: Extern hårddisk

Tänkte istället satsa på en extern disk med egen strömförsörjning i
storleken 200-300 GB. Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av
någon speciell tillverkare? Jag har tittat lite på Iomega, Maxtor och
LaCie.
Jag bytte ut min raid på 8x80gb till en Lacie 250gb P2 USB, dels för att den var så prisvärd, 1400kr inklusive moms och dels för att den inte var så anskrämlig. Prestanda blev ju lite sämre men värmen och ljudnivån gick ner. Och för mig betydde prestandan inget då det är mest dokument och kod på disken. Så nöjd!

Vad är att föredra, USB eller FireWire? Jag har aldrig använt FireWire i
debian, men jag gissar att det funkar bra numera, eller?
Tja är det bara du som skall använda den och du har firewire så kör det eftersom latency är lägre på det har jag upptäckt. Men jag valde USB för den blev mer portabel då... Rasar datorn kan jag alltid plugga in den i vilken som helst och komma åt mina dokument. Med Knoppix och USB-disk blir du aldrig strandsatt.

Vänlige(n),
Joakim Nordberg