Extern hårddisk

Hej!
Jag tänkte byta ut mina SCSI 10000-varvare som sitter i garderoben för
tillfället. Det blir nämligen jäkligt varmt!
Tänkte istället satsa på en extern disk med egen strömförsörjning i
storleken 200-300 GB. Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av
någon speciell tillverkare? Jag har tittat lite på Iomega, Maxtor och
LaCie.
Vad är att föredra, USB eller FireWire? Jag har aldrig använt FireWire i
debian, men jag gissar att det funkar bra numera, eller?

Med vänlig hälsning
Arvid