Re: Egen kärna vs färdigpaketerad

On Mon, 29 Aug 2005 11:41:10 +0200
kringla <kringla@home.se> wrote:

> En grej jag aldrig förstått med Debian är de kärnor som man kan välja
> att installera med pakethanteringen. Får man med en massa moduler för
> all ev. hårdvara som kan finnas i ens dator? Jag har alltid kompilerat
> kärnan själv och valt exakt det som behövs utefter vad som sitter i
> burken.

Jag körde oxå bara egenkompilerade kärnor i början med Debian. Efter
ett tag så insåg jag dock att det var rätt meningslöst.

Ja, "allt" är kompilerat som moduler i debians kärnor. Detta gör att man
slipper kompilera om sin kärna så fort man vill lägga till
funktionalitet i densamma. Mycket smidigare imho än att hålla på att
kompilera eget.