Egen kärna vs färdigpaketerad

Hej på er.

En grej jag aldrig förstått med Debian är de kärnor som man kan välja att installera med pakethanteringen. Får man med en massa moduler för all ev. hårdvara som kan finnas i ens dator? Jag har alltid kompilerat kärnan själv och valt exakt det som behövs utefter vad som sitter i burken.

Tänkte kanske sträcka mig till att göra paket av min egenkompilerade kärna och installera med dpkg eller något, men vad är nyttan med detta jämfört med att bara köra "make install" osv efter kompileringen?